Απόκρυψη ανακοίνωσης

Καλώς ήρθατε στην Ελληνική BDSM Κοινότητα.
Βλέπετε το site μας σαν επισκέπτης και δεν έχετε πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες για τα μέλη μας!

Η εγγραφή σας στην Online Κοινότητά μας θα σας επιτρέψει να δημοσιεύσετε νέα μηνύματα στο forum, να στείλετε προσωπικά μηνύματα σε άλλους χρήστες, να δημιουργήσετε το προσωπικό σας profile και photo albums και πολλά άλλα.

Η εγγραφή σας είναι γρήγορη, εύκολη και δωρεάν.
Γίνετε μέλος στην Online Κοινότητα.


Αν συναντήσετε οποιοδήποτε πρόβλημα κατά την εγγραφή σας, παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας.

Νίκος Δήμου - Η δυστυχία του να είσαι Έλλην

Συζήτηση στο φόρουμ 'Off Topic Discussion' που ξεκίνησε από το μέλος MasterJp, στις 25 Φεβρουαρίου 2015.

  1. MasterJp

    MasterJp Advisor Staff Member In Loving Memory

    Ο Νίκος Δήμου έγραφε εν έτι 1972



    Υπάρχουν Έλληνες που προβληματίζονται με τους εαυτούς των και Έλληνες που δεν προβληματίζονται. Οι σκέψεις αυτές αφορούν περισσότερο τους δεύτερους. Είναι όμως αφιερωμένες στους πρώτους.

    Ορίζουμε σαν ευτυχία την (συνήθως προσωρινή) κατάσταση, όπου η πραγματικότητα συμπίπτει με τις επιθυμίες μας

    Σε αναλογία, δυστυχία πρέπει να είναι η μη σύμπτωση ανάμεσα σε επιθυμία και πραγματικότητα.

    Με άλλα λόγια, δυστυχία μπορούμε να ονομάσουμε την απόσταση ανάμεσα σε επιθυμία και πραγματικότητα.

    Όσο μεγαλύτερη η απόσταση, τόσο πιο δυστυχισμένοι είμαστε.

    Αξίωμα: Ένας Έλληνας κάνει ότι μπορεί για να μεγαλώσει το άνοιγμα ανάμεσα σε επιθυμία και πραγματικότητα.

    Ο Έλληνας ζει κυκλοθυμικά σε μόνιμη έξαρση ή ύφεση. Μία συνέπεια: απόλυτη αδυναμία αυτοκριτικής και αυτογνωσίας.

    Το Έθνος πρέπει να θεωρεί εθνικό, ό,τι είναι αληθές». Εμείς χρόνια τώρα, προσπαθούμε να πεισθούμε για το ανάποδο.

    Ο Έλληνας, όταν βλέπει τον εαυτό του στον καθρέπτη, αντικρίζει είτε τον Μεγαλέξανδρο είτε τον Κολοκοτρώνη, είτε τουλάχιστον τον Ωνάση. Ποτέ τον Καραγκιόζη.

    Κι όμως στην πραγματικότητα είναι ο Καραγκιόζης, που ονειρεύεται τον εαυτό του σαν Μεγαλέξανδρο. Ο Καραγκιόζης με τα πολλά επαγγέλματα, τα πολλά πρόσωπα, την μόνιμη πείνα και την μία τέχνη: της ηθοποιίας.

    Πόσοι είναι οι Έλληνες, εκτός από τον Εμμανουήλ Ροΐδη, που έχουν δει το πρόσωπό τους στον καθρέφτη;

    Για τούτο ο Έλληνας δεν συγχώρησε ποτέ όσους «μισέλληνες» ζωγράφισαν το πορτραίτο του (Καημένε Αμπού!).

    Ο Έλληνας προσπαθεί σε κάθε τομέα, να είναι εκτός πραγματικότητας. Και μετά είναι δυστυχής, διότι είναι εκτός πραγματικότητας (και μετά είναι ευτυχής... διότι είναι δυστυχής).

    Βασικά ο Έλληνας αγνοεί την πραγματικότητα. Ζει δύο φορές πάνω από τα οικονομικά του μέσα. Υπόσχεται τα τριπλά από αυτά που μπορεί να κάνει. Γνωρίζει τα τετραπλάσια από αυτά που πραγματικά έμαθε. Αισθάνεται (και συναισθάνεται) τα πενταπλάσια από όσα πραγματικά νοιώθει.

    Η υπερβολή δεν είναι μόνο εθνικό ελάττωμα. Είναι τρόπος ζωής των Ελλήνων. Είναι η συνισταμένη του εθνικού τους χαρακτήρα. Είναι η βασική αιτία της δυστυχίας τους αλλά και η μεγάλη τους δόξα. Γιατί στο αυτοσυναίσθημα, η υπερβολή λέγεται λεβεντιά.

    Ο Νεοέλληνας μοιάζει ευτυχισμένος όταν είναι δυστυχισμένος. Όταν όλα πάνε καλά, αισθάνεται ανήσυχος και απροσάρμοστος. Αν δεν έχει αίτια δυστυχίας, θα ψάξει να βρει.

    Η ευτυχία της δυστυχίας του Νεοέλληνα εκφράζεται τέλεια στην «ελληνική γκρίνια

    Απομεινάρι της σκλαβιάς; Γνώρισμα των ταλαιπωρημένων λαών; Πάντως το καλύτερο που θα ακούσετε, είναι ένας βαθύς αναστεναγμός με νόημα και η φράση; «έ! ας τα λέμε καλά...».

    Σε κανένα λαό η φράση Τι κάνεις; δεν οδηγεί σε πλήρη ανάλυση του ιατρικού ιστορικού, της οικογενειακής κατάστασης, των οικονομικών δυσχερειών και των σεξουαλικών προβλημάτων του (τυπικά) ερωτηθέντος.

    Ο ελληνικός «νόμος του Parkinson": Δύο Έλληνες κάνουν σε δύο ώρες (λόγω διαφωνίας) ό,τι ένας Έλληνας κάνει σε μία ώρα.

    Βαθιά μέσ' την ψυχή του Έλληνα συζούν ο Χατζηαβάτης και ο Μεγαλέξανδρος. Η υπερβολή της κακομοιριάς και της λεβεντιάς. Η περηφάνια της ύβρης και η ύβρη της γκρίνιας. Μόνιμες και αρχαίες αιτίες δυστυχίας και δημιουργίας.

    Στο θέμα της κληρονομιάς τους, θα χώριζα τους Έλληνες σε τρεις κατηγορίες-τους συνειδητούς, τους ημι-συνειδητούς και τους μη-συνειδητούς.

    Οι πρώτοι (λίγοι) ξέρουν. Έχουν νοιώσει το τρομερό βάρος της κληρονομιάς. Έχουν καταλάβει το απάνθρωπο επίπεδο τελειότητας του λόγου ή της μορφής των παλιότερων. Και τούτο τους συντρίβει.

    Οι δεύτεροι (και οι περισσότεροι) δεν ξέρουν άμεσα. Έχουν όμως «ακουστά». Είναι σαν τους γιους του διάσημου φιλόσοφου, που δεν μπορούν να καταλάβουν τα έργα του, βλέπουν όμως πως όσοι ξέρουν, τα τιμούν και τα βραβεύουν. Τους ενοχλεί αλλά και τους κολακεύει η φήμη. Επαίρονται πάντα όταν μιλούν σε τρίτους.

    Η τρίτη κατηγορία-οι μη συνειδητοί- είναι οι παρθένοι και αγνοί (γράφε ασπούδαχτοι: Μακρυγιάννης, Θεόφιλος, Λαός). Έχουν ακούσει για τους παλιούς σε μύθους και θρύλους, που τους έχουν αφομοιώσει σαν λαϊκά παραμύθια. Αυτοί οι αγνοί δημιούργησαν την λαϊκή παράδοση και τέχνη.

    Ωστόσο η συντριπτική πλειοψηφία των ημιμαθών με το μόνιμο κρυφό πλέγμα κατωτερότητας απέναντι στους αρχαίους, καθορίζει τη στάση και το ύφος του συνόλου.

    Η σχέση μας με τους αρχαίους είναι μία πηγή του εθνικού πλέγματος κατωτερότητας. Η άλλη είναι η σύγκριση στο χώρο και όχι στο χρόνο. Με τους σύγχρονους «ανεπτυγμένους». Με την «Ευρώπη».

    Όταν ένας Έλληνας μιλάει για την Ευρώπη, αποκλείει αυτόματα την Ελλάδα. Όταν ένας ξένος μιλάει για την Ευρώπη, δεν διανοούμαστε ότι μπορεί να μη περιλαμβάνει και την Ελλάδα.

    Γεγονός είναι πως-ό,τι και αν λέμε-δεν νιώθουμε Ευρωπαίοι. Νιώθουμε απ' έξω. Και το χειρότερο είναι, που τόσο μας νοιάζει και μας καίει, όταν μας το λένε...

    Φθονούνε τους άλλους λαούς, ενώ διατυμπανίζουμε την ανωτερότητά μας. Ξενομανείς, ξενόφοβοι και ξενόδουλοι κι όχι μόνο (τουριστικά) φιλόξενοι.

    Στις ρίζες της ελληνικής δυστυχίας είναι τα δύο εθνικά πλέγματα κατωτερότητας. Το ένα στο χρόνο με τους προγόνους. Το άλλο στο χώρο με τους Ευρωπαίους. Αδικαιολόγητα ίσως πλέγματα αλλά όχι για τούτο, λιγότερο πραγματικά.

    Είμαστε διαφορετικοί. Κι όμως προσπαθούμε με απόγνωση να ενταχθούμε κάπου. Γιατί άραγε αισθανόμαστε την μοναδικότητά μας σαν ελάττωμα; Γιατί ντρεπόμαστε γι' αυτή; Άραγε επειδή δεν είμαστε αρκετά μεγάλοι ή δυνατοί, ώστε να κάνουμε την αδυναμία μας παντιέρα; Η μήπως επειδή δεν είμαστε αρκετά σίγουροι για τον εαυτό μας;

    Αυτή η έλλειψη σιγουριάς, και όχι το μέγεθός της, μας έκανε πάντα να αναζητάμε προστάτες. Και άλλοι λαοί είναι μικροί, αλλά δεν κρέμονται από τους μεγάλους...

    Ποτέ δεν θελήσαμε να αποσαφηνίσουμε και να συνειδητοποιήσουμε την ιδιομορφία μας. Πάντα προσπαθούμε να ανήκουμε κάπου και όχι να είμαστε εμείς. Προσπαθήσαμε να ξαναγίνουμε αρχαίοι. Πασχίσαμε να αποδείξουμε την καθαρότητα της ράτσας μας, πολεμώντας φανατικά τον Falmereyer, αλλά ποτέ δεν ερευνήσαμε ψύχραιμα τα πραγματικά συστατικά της. Μισήσαμε και καταστρέψαμε την γλώσσα μας, γιατί δεν ήταν εντελώς ίδια με την γλώσσα των αρχαίων προγόνων μας. Μισήσαμε τον εαυτό μας, γιατί δεν ήταν ψηλός, ξανθός με ελληνική μύτη σαν τον Ερμή του Πραξιτέλη. Μισήσαμε τους γείτονές μας γιατί τους μοιάζουμε.

    Τελικά ποίοι είμαστε; Οι ευρωπαίοι της ανατολής ή οι ανατολίτες της Ευρώπης; Οι αναπτυγμένοι του Νότου ή οι υποανάπτυκτοι του Βορρά; Οι κατ' ευθείαν απόγονοι των Αχαιών ή η πανσπερμία της Βαβυλωνίας:

    Είμαστε ένας λαός χωρίς πρόσωπο και χωρίς ταυτότητα. Όχι επειδή δεν έχουμε πρόσωπο, αλλά επειδή δεν τολμάμε να κοιταχτούμε στον καθρέπτη. Επειδή μας έκαναν να ντρεπόμαστε για το πραγματικό μας πρόσωπο. Τόσο που να φοβόμαστε να γνωρίσουμε τον εαυτό μας. Έτσι μάθαμε να παίζουμε διάφορους ρόλους: τον αρχαίο, τον Ευρωπαίο ...

    Δεν θέλει μόνο αρετή και τόλμη η ελευθερία. Θέλει κυρίως γνώση και κρίση.

    Σύμπτωμα ουσιαστικό της ελληνικής ψυχής η μυθοπλασία. Πλάθουμε μύθους για τον εαυτό μας. Και μετά είμαστε δυστυχισμένοι, γιατί φαινόμαστε κατώτεροι από τους μύθους, που εμείς πλάσαμε. Ένας μύθος: Του Έλληνα ο τράχηλος ζυγό... Αναζητώ με προσοχή άλλο λαό, του οποίου ο τράχηλος να έχει υποφέρει τόσους ζυγούς, όσο ο δικός μας.

    Μόνο που κι εδώ μας σώζει η μυθοπλασία μας. Μόλις για κάποιο λόγο, πέσουν οι τύραννοι ή φύγουν οι ξένοι, πεταγόμαστε επάνω σαν τον Καραγκιόζη με τον Όφη και λέμε: εμείς τους διώξαμε!

    Άλλος μύθος: Οι Έλληνες σαν εκλεκτός λαός. Ο μύθος της καπατσοσύνης. Και ο αντι-μύθος του κουτόφραγκου. Κάποιος πρέπει να γράψει κάποτε το παράξενο ρομάντζο της ελληνικής ξενολατρίας και ξενοφοβίας.

    Άλλος μύθος, η ξένη επέμβαση. Ποτέ οι νεοέλληνες δεν μπόρεσαν να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Πάντα έφταιγε κάποιος τρίτος: ο αγγλικός δάκτυλος, η Ιντέλλιντζενς Σέρβις, το ΝΑΤΟ, η ΣΙΑ...

    Άλλωστε αυτός ο μύθος δουλεύει και στις προσωπικές μας ιστορίες: Ποίος υποψήφιος πιστεύει πως δίκαια απέτυχε στις εξετάσεις; Ποίος υπάλληλος αναγνωρίζει πως δίκαια πήρε προαγωγή ο συνάδελφός του: Οι άλλοι έχουν πάντα τα μέσα..

    Όχι φυσικά πως δεν υπάρχουν τα μέσα ή οι ξένες επεμβάσεις. Ωστόσο η σημασία που παίρνουν αυτές οι παρεμβάσεις στην φαντασία του Ρωμιού, είναι πραγματικά μεταφυσική. Άλλο σύμπτωμα, η συνεχής απομυθοποίηση των άλλων και η μυθοποίηση του εαυτού μας. Η απόλυτη αδυναμία του νεοέλληνα να μιλήσει για οποιονδήποτε αξιόλογο συμπατριώτη του χωρίς να πει: ναι - αλλά...

    Υπάρχει άραγε νεοέλληνας που να μην αμφισβητήθηκε ο ανδρισμός του; Και τώρα ας θυμηθούμε τις δύο συχνότερες νεοελληνικές βρισιές.

    Άλλο σύμπτωμα έλλειψης σιγουριάς, η νεοελληνική καχυποψία. Πρώτη αντίδραση σε ό,τι πεις: Με...δουλεύεις;

    Ο Έλληνας δεν αισθάνεται άνετα μέσα στον κόσμο. Σαν συγγενής από την επαρχία, κάθεται στην άκρη της καρέκλας και κρύβει την έλλειψη σιγουριάς κάτω από την σοβαροφάνειά του. Σπάνια γελά.

    Ανάμεσα στον μύθο και τον φόβο, ζουν και δημιουργούν οι Έλληνες.

    Οι άλλοι λαοί έχουν θεσμούς. Εμείς έχουμε αντικατοπτρισμούς.

    Τα μόνα επικίνδυνα κατεστημένα στην Ελλάδα είναι η γεροντοκρατία, η γραφειοκρατία και η μητριαρχία. Η γραφειοκρατία είναι εκείνη η αρρώστια, της οποίας νομίζει ότι είναι η θεραπεία.

    Ρωμαίικο management. Αντί για κίνητρα, η φάπα του Καραγκιόζη.

    Το πρόσφατο ειδύλλιο του Έλληνα με την καταναλωτική κοινωνία-ένας μακρύς, οδυνηρός αρραβώνας, χωρίς γάμο.

    Η Ελληνική Παιδεία είναι ένας μηχανισμός μαζικής βεβιασμένης τροφοδότησης γνώσεων, που τον κινούν αμόρφωτοι άμουσοι και υπαμοιβόμενοι εκπαιδευτικοί. Το πρόβλημα της Ελληνικής Παιδείας είναι πρόβλημα διδασκόντων. Μόνο προσωπικότητα μπορεί να διαμορφώσει προσωπικότητες. Θα Θυμάμαι πάντα τους καθηγητές που έτρεμαν όσους μαθητές είχαν μάθει να σκέπτονται.

    Η αρχή στην οποία στηρίχθηκε η Ελληνική Παιδεία, ήταν κάτι χειρότερο από το μηδέν. Ο Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός. Δύο αλληλογρονθοκοπούμενες έννοιες σε ένα επίθετο. Πόσο χαρακτηριστικό για την εσωτερική μας αντίφαση!

    Άλλοι λαοί έχουν θρησκεία. Εμείς έχουμε παπάδες. Η μόνη επαφή της Ελληνικής εκκλησίας με το πνεύμα τα τελευταία εκατό χρόνια, ήσαν οι αφορισμοί του Ροΐδη, του Λασκαράτου και του Καζαντζάκη.

    Τον αιώνα που πέρασε η Ελληνική εκκλησία υπηρέτησε, πιστά και αφοσιωμένα πολλούς κυρίους. Εκτός από τον Ένα.

    Ζει στην ακριβότερη χώρα της Ευρώπης-σε σχέση με τις αμοιβές του έχει την χειρότερη κοινωνική ασφάλιση, τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, το φτωχότερο εκπαιδευτικό σύστημα και τις μικρότερες κυκλοφορίες βιβλίων.

    Ο απότομα αστικοποιηθείς βλάχος είναι το πιο λυπηρό ζώο στην Ελλάδα. Η ζωή του έχει τελείως εκφυλιστεί. Έχασε όλο το παραδοσιακό πατριαρχικό μεγαλείο, χωρίς να αποκτήσει τίποτα στη θέση του. Ούτε είχε η ελληνική αστική τάξη σημαντική παράδοση να του την προσφέρει, αλλά και αν είχε, δεν ήταν δυνατό μερικές χιλιάδες αστοί, να αφομοιώσουν μερικά εκατομμύρια βλάχους σε μία γενιά.

    Έτσι ο αστικοποιηθείς βλάχος ζει στο κενό. Δεν έχει γη δεν έχει γλώσσα (έρχομαι εξ Ομονοίας), δεν έχει θρησκεία. Δεν ξέρει πια πως να χαρεί, να κλάψει. Δεν ξέρει να ζήσει.

    Αλλά ούτε και να πεθάνει. Το σημαντικότερο κριτήριο για την αυθεντικότητα μίας κοινωνίας είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζει τον θάνατο. Στην Ελλάδα μόνο στα χωριά ξέρουν να αντικρίσουν τον Χάροντα.

    Αν έπρεπε να διαλέξω το χαρακτηριστικότερο σύμβολο της νεοελληνικής φτήνιας και κακογουστιάς, θα διάλεγα τις γελοίες αμερικάνικες νεκροφόρες με τις μπαρόκ κρυστάλλινες απλίκες. Ποτέ πράγμα πιο σοβαρό δεν εξευτελίστηκε χειρότερα από το σύμβολό του.

    Ενώ οι μισοί Έλληνες προσπαθούν να μεταμορφώσουν την Ελλάδα σε ξένη χώρα, οι άλλοι μισοί ξενιτεύονται. Είμαστε μία από τις λίγες χώρες που έχει περισσότερους μετανάστες και πρόσφυγες από κατοίκους.

    Οι Έλληνες πάντα θα γυρεύουν την πατρίδα τους σε άλλες πατρίδες και τις άλλες πατρίδες στην δική τους.

    Όπως ο άνθρωπος κουβαλά το προπατορικό αμάρτημα, ο Έλληνας κουβαλά το σόι του. Οι άλλοι λαοί έχουν συγγενείς. Ο Έλληνας έχει συνεταίρους στη ζωή (και στο θάνατο). Όταν ο Έλληνας δεν έχει σόι, έχει παρέα. Μοιάζει σε τούτο με το σόι: είναι το ίδιο μόνιμη, το ίδιο απαιτητική και το ίδιο βαρετή.

    Η σεξουαλική ζωή του Έλληνα κινείται σε δύο επίπεδα, το πραγματικό και το φανταστικό. Η απόσταση μεταξύ τους είναι μεγάλη. Η σεξουαλική ζωή της Ελληνίδας κινείται κι αυτή σε δύο επίπεδα, το πραγματικό και το εμπορικό. Η απόσταση μεταξύ τους είναι ελάχιστη.

    Όπου και να ταξιδέψω, η Ελλάδα με πληγώνει.

    Κλείσε μέσα στην καρδιά σου την Ελλάδα και θα πάθεις έμφραγμα.

    Το θλιβερότερο θέαμα είναι δέκα Έλληνες διανοούμενοι σε ένα δωμάτιο. Ο καθένας θα προσπαθήσει να μεταβάλει τους άλλους σε ακροατήριο.

    Διανοούμενος είναι ο άνθρωπος που προσπαθεί (συνήθως μάταια) να κάνει τις ιδέες του πράξη. Ο Έλληνας διανοούμενος είναι αυτός που προσπαθεί να βρει ιδέες για να δικαιολογήσει τις πράξεις του.

    Πηγή: http://users.uoa.gr/~nektar/arts/prose/nikos_dimou_misfortune.htm



    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μην επαναλαμβάνουν οι νέοι.

    Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;


    Μεταξύ μας, ποσώς με απασχολεί αν συμφωνείτε ή διαφωνείτε. Ανέβασα το κείμενο ελπίζοντας να διαβαστεί (αν και οι πιθανότητες είναι συντριπτικά υπέρ του να πάει άπατο) προσβλέποντας πως αν διαβαστεί μπορεί και να ριζώσει, και αν ριζώσει πολλά από αυτά που μας ενοχλούν ίσως και ν' αλλάξουν. Ίσως.
     
    Last edited: 25 Φεβρουαρίου 2015
  2. Jack Wolfskin

    Jack Wolfskin the big bad Wolf

    "Το θλιβερότερο θέαμα είναι δέκα Έλληνες διανοούμενοι σε ένα δωμάτιο. Ο καθένας θα προσπαθήσει να μεταβάλει τους άλλους σε ακροατήριο."

    Σσσστττ ! για το φορουμ μιλαει....
     
  3. Victoria_ash

    Victoria_ash Regular Member

    υπεροχο ποστ. Οντως ταρακουναει και ειναι σφαλιαρα της πραγματικοτητας

    @Δημήτρης Άλφα συμφωνω απολυτα μαζι σου  
     
  4. Vakhos

    Vakhos Regular Member

    Πολλές σκληρές αλήθειες μαζεμένες. Πονάει.
     
  5. Χαριτωμένο το άρθρο του Δήμου. Προϊόν μάλλον του θυμικού παρά της λογικής. Περιγράφει, με αρκετή φλυαρία θα έλεγα, μιά πραγματικότητα εν είδει εύστοχου σχολιασμού χωρίς να επιχειρεί να τη διερευνήσει. Κάτι που πρσπάθησαν πολλοί, έλάχιστοι όμως με επιτυχία (μεταξύ αυτών ξεχωρίζει, κατά την άποψή μου, ο Κορνήλιος Καστοριάδης).

    Επιχειρώντας να εξάγω ένα συμπέρασμα από το εν λόγω άρθρο θα έλεγα πως το πρόβλημα του λαού μας είναι πως δεν έχει ενηλικιωθεί. Διακόσια χρόνια μετά την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους, μας διακατέχει ακόμα το σύνδρομο του αιώνιου έφηβου, που είναι παρορμητικός, τολμηρός, ασταθής, απείθαρχος, απρόθυμος να αναλάβει την ευθύνη της ύπαρξής του κατηγορώντας άλλους για ότι του συμβαίνει, απαιτητικός, γκρινιάρης, περίεργος, έτοιμος να παθιαστεί εύκολα για κάτι και να απογοητευεί με την ίδια ευκολία.

    Η σχέση μας με τους συμμάχους ήταν ανέκαθεν σχέση πατέρα-παιδιού. Θεωρούσαμε εαυτούς μάγκες, καπάτσους και ικανούς να ξεγελάσουμε τον πατέρα-κουτόφραγκο, σε αυτόν όμως προστρέχαμε στα δύσκολα με το χέρι απλωμένο (βλ. δάνεια), με την πεποίθηση οτι οφείλει να μας συνδράμει, γιατί "μας χρωστάει". Ολη η ανθρωπότητα μας χρωστάει τα δικαιώματα από τον πολιτισμό που οι μακρινοί μας πρόγονοι (με τους οποίους ουδεμία σχέση έχουμε) της χάρισαν απλόχερα.

    Εϊμαστε μοναδικοί, αναμφισβήτητα. Εϊναι όμως καιρός να σταματήσουμε να κρυβόμαστε πίσω από το άλλοθι αυτής μας της μοναδικότητας και να την κάνουμε όχημα εξέλιξης, όπως οι αρχαίοι ημών, που μας αρέσει τόσο να φθονούμε...
     
  6. íɑʍ_Monkeץ

    íɑʍ_Monkeץ Contributor

    Αν και βρίσκω αρκετά απαισιόδοξο το κείμενο δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω απόλυτα μαζί του.

    Κάποιες στιγμές ντρέπομαι που είμαι Ελληνίδα. Στιγμές μόνο.


     
     
  7. Jack Wolfskin

    Jack Wolfskin the big bad Wolf

    ο νικος δημου, καλα θα εκανε να κοιταζει και τη δικια του -την προσωπικη του- γκαμπουρα....
     
  8. gaby

    gaby Guest

    Μετά από μία θριαμβευτική πορεία σε όλο τον κόσμο, το κλασικό πια βιβλίο του Νίκου Δήμου επιστρέφει στην Ελλάδα και τις Εκδόσεις Πατάκη. Η 32η έκδοση, συμπληρωμένη με ένα νέο Επίμετρο, βρίσκεται πάλι στα βιβλιοπωλεία.

    Τα τελευταία χρόνια η «Δυστυχία» κυκλοφόρησε σε πολλές γλώσσες (αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά, ισπανικά, βουλγαρικά, κινέζικα) και σε ακόμα περισσότερες χώρες. Σε μερικές έγινε μπεστ σέλερ (π.χ. στη Γερμανία) σε άλλες ανακηρύχτηκε «βιβλίο της χρονιάς» (Revista Arcadia, Κολομβία, La Segunda, Χιλή, Foreign Policy, Ισπανία. Η διεθνής κριτική ασχολήθηκε με το ύφος του («Ένας Φειδίας του λόγου», Le Point, Γαλλία – , «Βιβλίο μυθικό», Periodistas en Español, Ισπανία – «Μία αποκάλυψη!», Die Presse, Αυστρία) αλλά και το στοχαστικό του περιεχόμενο, τον πατριωτισμό του («Η μεγαλύτερη δυστυχία του Δήμου είναι ότι αυτόν, τον ένθερμο πατριώτη, δεν τον άκουσε κανείς», «Μία ερωτική εξομολόγηση από έναν απογοητευμένο εραστή», (DieWelt / Süddeutsche Zeitung, Γερμανία). «Οι διάσημοι αφορισμοί του Δήμου… έχουν αποκτήσει κύρος θεσμού» έγραψε η ελβετική Νeue Zürcher Zeitung.

    Έτσι έγινε το βιβλίο που εξήγησε το πρόβλημα και τη δυσκολία του να είσαι Έλληνας σε δεκάδες χιλιάδες ξένους. Και που διαβάζεται σήμερα σαν να γράφτηκε χθες – και όχι πριν από σαράντα χρόνια.

    «Το βιβλίο αυτό δεν είναι μια χιουμοριστική συλλογή αφορισμών για τα ελαττώματα των Ελλήνων- αλλά μια πικρή περισυλλογή πάνω στην τραγική τους μοίρα που διασπάται ανάμεσα σε παρόν και παρελθόν, Βορρά και Νότο, Ανατολή και Δύση.. Είναι μια ερωτική εξομολόγηση προς την Ελλάδα, την αληθινή, τη βαθιά Ελλάδα, και όχι την επιπόλαιη χώρα των μύθων που οι ίδιοι οι νεο- Έλληνες δημιούργησαν προκειμένου να αποφύγουν την πραγματικότητα. Δεν είναι το έργο ενός ανθέλληνα, αλλά το προϊόν ενός ανθρώπου που πονάει βαθιά τη χώρα του και που προσπαθεί να βοηθήσει τους συμπολίτες του να πραγματώσουν το δελφικό ρητό: «Γνώθι σεαυτόν». Κάτι που μπορεί να είναι επίπονο, αν η νοοτροπία, η εκπαίδευση και η ανατροφή σου σε έχουν μάθει να αποφεύγεις την αλήθεια.»
    Ν. Δ.

    Απόσπασμα από το βιβλίο

    Εισαγωγη

    Η ΔΥΣΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

    1
    Ορίζουμε ως ευτυχία τη (συνήθως προσωρινή) κατάσταση όπου η πραγματικότητα συμπίπτει με τις επιθυμίες μας.

    2
    Σε αναλογία, δυστυχία πρέπει να είναι η μη σύμπτωση ανάμεσα σ’ επιθυμία και πραγματικό-
    τητα.

    3
    Με άλλα λόγια, δυστυχία μπορούμε να ονομάσουμε την απόσταση ανάμεσα σ’ επιθυμία και πραγματικότητα.

    4
    Όσο μεγαλύτερη η απόσταση, τόσο πιο δυστυχισμένοι είμαστε.

    5
    Η ευτυχία (ή δυστυχία) μας εξαρτάται: από το μέγεθος, την ένταση και την ποσότητα των επιθυμιών μας, από τη μια μεριά − και από τη φύση της πραγματικότητας, από την άλλη.

    6
    Μπορεί να είμαι δυστυχής γιατί έχω υπερβολικές και υπέρμετρες επιθυμίες που (δίκαια) μένουν ανεκπλήρωτες. Ή μπορεί πάλι οι επιθυμίες μου να είναι «λογικές» (του μέσου ανθρώπινου όρου), αλλά η πραγματικότητα να με κατατρέχει (σαν τον Ιώβ). Τότε μιλάμε για κακοτυχία.

    7
    Έχουμε μια στατιστική έννοια της ευτυχίας. Πιστεύουμε πως ένας άνθρωπος με «λογικές» επιθυμίες, θα πρέπει να έχει σε ίσο βαθμό επιτυχίες και απογοητεύσεις. (Απόδειξη: οι εκφράσεις «θα γυρίσει η τύχη», «θα γυρίσει ο τροχός» κτλ.)

    8
    Ωστόσο η ζωή δεν επιβεβαιώνει αυτή τη σκέψη. Συνήθως, αυτοί που έχουν έντονες και πολλές επιθυμίες, ικανοποιούν περισσότερες απ’ όσους έχουν λίγες και ταπεινές. Μόνο που η αχόρταγη φύση των πρώτων σπάνια τους επιτρέπει να αισθανθούν την κατάσταση της ισορροπίας που ονομάζουμε ευτυχία.

    9
    Η απόσταση που ονομάσαμε δυστυχία λειτουργεί θετικά και αρνητικά. Δεν έχω αυτά που επιθυμώ, ή έχω κάτι που δεν το επιθυμώ (π.χ. μια αρρώστια).

    10
    Όσοι δίνουν «συνταγές ευτυχίας» προσπαθούν συνήθως να τροποποιήσουν ή να μειώσουν τις επιθυμίες − μια και δεν είναι εύκολο να επηρεάσουν την πραγματικότητα. Φυσικά, όσο λιγότερες επιθυμίες έχουμε, τόσο λιγότερο κινδυνεύουμε να απογοητευτούμε και να πονέσουμε.

    11
    Το επόμενο βήμα είναι η σκέψη του Βούδα, που διδάσκει την κατάργηση της επιθυμίας ως σίγουρο αντίδοτο στη δυστυχία. (Ακόμη αποτελεσματικότερα: την κατάργηση της πηγής κάθε επιθυμίας − του Εγώ.)
    12
    Στα ζώα, το άνοιγμα ανάμεσα σ’ επιθυμία και πραγματικότητα είναι ελάχιστο. Οι βασικές επιδιώξεις του ζώου καλύπτονται από τις δυνατότητες που υπάρχουν γύρω του. Είναι απόλυτα προσαρμοσμένο στο περιβάλλον του.

    13
    Είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς για ευτυχισμένα και δυστυχισμένα ζώα − μια και δεν πρέπει να υπάρχει μέσα τους η ένταση ανάμεσα στους δύο (ανθρώπινους) πόλους. Κάτι όμως μου λέει ότι τα πετεινά του ουρανού πρέπει να είναι ευτυχισμένα…

    14
    Αντίθετα με τα ζώα, ο άνθρωπος έχει επιθυμίες «θέσει και φύσει» μη εκπληρώσιμες. Λαχταράει την αθανασία. Ενώ το μόνο σίγουρο που ξέρει για το μέλλον είναι πως κάποτε θα πεθάνει.

    15
    Θα μπορούσαμε να ορίσουμε τον άνθρωπο ως το ζώο που επιθυμεί πάντα περισσότερα απ’ όσα φτάνει. Το απροσάρμοστο ζώο. Θα μπορούσαμε, με άλλα λόγια, να ορίσουμε τον άνθρωπο ως το ον που φέρνει τη δυστυχία −εγγενή− μέσα του.

    16
    Ή, πάλι, θα μπορούσαμε να ορίσουμε τον άνθρωπο ως το τραγικό ζώο. Γιατί τι άλλο είναι η τραγωδία παρά η αγωνιστική βίωση της διάστασης ανάμεσα στον άνθρωπο και τον κόσμο;

    17
    Όσο πιο άνθρωπος είναι κανείς, όσο περισσότερο ποθεί και ζητά, τόσο μεγαλύτερο χάσκει το άνοιγμα. Κι αν είναι ήρωας, πολεμάει και χάνεται. Κι αν είναι καλλιτέχνης, προσπαθεί να γεμίσει το άνοιγμα με μορφές.

    18
    Αν ο άνθρωπος, ως άνθρωπος, φέρνει μέσα του τη δυστυχία, ορισμένες κατηγορίες ανθρώπων έχουν μεγαλύτερη προδιάθεση σ’ αυτήν. Ακόμη και ορισμένες εθνότητες. Ανάμεσα σ’ αυτές, σίγουρα, οι Έλληνες. Οι νεο-Έλληνες.


    19
    Θέση αυτού του βιβλίου είναι πως ο νεο-Έλληνας, λόγω ιστορίας, κληρονομικότητας και χαρακτήρα, παρουσιάζει μεγαλύτερο άνοιγμα ανάμεσα σ’ επιθυμία και πραγματικότητα, από τον μέσο όρο των άλλων ανθρώπων.

    20
    Αν δηλαδή το να είσαι άνθρωπος σημαίνει ήδη τη βεβαιότητα ενός ποσού δυστυχίας – το να είσαι Έλληνας προοιωνίζει μια μεγαλύτερη δόση.

    21
    Μιλάμε για τη «δυστυχία του να είσαι Έλληνας».

    http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.article&id=32265

    ________

    Απλά ένα συμπλήρωμα στα παραπάνω. Μιλάνε για την σταθερή ικανοποίηση της επιθυμίας ως βάση της ανθρώπινης ευτυχίας.

    Αυτό το βιβλίο του Ν. Δήμου, το οποίο αλλάζει λίγο σε κάθε έκδοσή του, μέσω του εκάστοτε επιμέτρου, θα μπορούσε να είναι εθνικό αναγνωστικό. Δύο παραγράφους του τις έχω στις σταθερές αποσκευές μου από τότε που με θυμάμαι. Σαράντα τρία χρόνια μετά την πρώτη έκδοση έχουν γίνει απίστευτα πολλά πράγματα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη και οι Έλληνες άλλαξαν - το ίδιο και οι Ελληνίδες που αδικεί κάπως ο Ν.Δήμου ήδη από τότε. Το "αλάτι της Ρωμιοσύνης" πάντως, δεν χάθηκε.

    Ναι, τελικά, μπορεί να έχουμε κατά βάθος ένα θέμα με το μέγεθος εκείνων των Αρχαίων Ελλήνων που ήταν φιλόσοφοι και τραγωδοί και δεν τους έφτασε κανένας, πολλώ δε να τους ανατρέψει αλλά μόνον συμπληρώματα δέχτηκαν σε βάθος χρόνου, το πολύ και καμία αναταξινόμηση. Μπορεί εκεί να οφείλεται ότι δεν μπορούμε να αποδεχτούμε έναν θεσμο αν δεν τον έχουμε υπονομεύσει κατά βάθος και έτσι δεν του έχουμε αφήσει καμία δυνατότητα να κάνει αυτό που είχε σχεδιαστεί να κάνει, ότι σε όλα είμαστε του "άντε ρε σιγά τώρα" και ούτω καθ' εξής.
     
  9. MasterJp

    MasterJp Advisor Staff Member In Loving Memory

    @peleas : σας προτείνω ανεπιφύλακτα να διαβάσετε το βιβλίο και ίσως ξανασκεφτείτε το ποστ σας, αυτό που αναδημοσίευσα είναι μόνο οι "τίτλοι". Με τα υπόλοιπα που αναφέρετε συμφωνώ, το ίδιο και ο Δήμου
     
  10. Δεκτόν.
    Το σχόλιό μου αναφερόταν αποκλειστικά σε αυτό που διάβασα.
     
  11. MasterJp

    MasterJp Advisor Staff Member In Loving Memory

    @peleas : Ήταν σαφές, εξ ου και η προτροπή μου.
     
  12. no_Taboo

    no_Taboo Αείκαυλος

    @MasterJp , ευχαριστούμε που μας θυμίσατε ότι έχουμε χρόνια να το ξαναδιαβάσουμε...